تابلو پزشکی یا دکتری چیست؟

تابلو پزشکی نوعی تابلو است با قابی فلزی که در اندازه های مختلف و مشخصی ساخته می شود .

ما بیشتر این نوع تابلو ها را در سردرب مطب های پزشکان و ساختمان های پزشکی می بینیم .اما بر خلاف انتظار  تابلو دکتری فقط برای پزشکان کاربرد ندارد .

دیگر صنف هایی همچون  وکلای دادگستری ،نمایندگی های بیمه و…هم از این نوع تابلو استفاده می کنند ،اما چون بیشترین کاربرد و استفاده را در بین صنف پزشکان دارد عموم مردم این تابلو ها را با عنوان تابلو دکتری  می شناسند.

شماره تماس:09129735949نظری

شماره واتس آپ:09038658397

اینستاگرام:http://www.instagram.com/tablosazii_taj

اندازه تابلو دکتری:

بر اساس اساسنامه ای که توسط سازمان علوم پزشکی برای پزشکان در نظر گرفته شده است اندازه این تابلو ها باید در دو سایز «۵۰در۷۰» و «۶۰در۹۰ » و با زمینه سفید طراحی شود.

تابلو پزشکی دو طرفه
تابلو پزشکی دو طرفه


انواع تابلو پزشکی:

تابلو های دکتری بسته به شرایط مشتری و موقعیت مکانی نصب تابلو ،می توانند به صورت یک طرفه یا دو طرفه ساخته شوند.

معمولا زمانی از تابلوی دو طرفه استفاده می شود که محل نصب تابلو از هر دو طرف به سمت  خیابان دید داشته باشد.

باید در نظر داشته باشیم که زمانی که تابلو برای صنف پزشکان ساخته می شود طبق اساسنامه سازمان علوم پزشکی هر دو طرف تابلو عیناً مثل هم باشد.در غیر این صورت بهتر است که تابلو به صورت یک طرفه ساخته شود.

طراحی تابلو پزشکی:

در طراحی برای این نوع تابلو معمولا از فونت های مشخصی که بعضاً هم ساده هستند استفاده می شود. استفاده از فونت های هنری مانند شکسته نستعلیق و..معمول نیست.

اسم پزشک مهترین بخش طراحی این تابلو است  که باید به شکل کاملا بٌلد شده و با فونت درشت نوشته شود. بعد از آن تخصص و شماره تماس با فونت ریزتری در نظر گرفته می شود.

 از همه رنگ ها  می توان برای طراحی تابلو دکتری استفاده کرد اما یشترین رنگ های که در طراحی این نوع تابلو ها استفاده می شود آبی،مشکی،و گاهاً از رنگهای قرمز و زرد هم استفاده می شود.

برای رنگ زمینه تابلو های پزشکی معمولا از رنگ سفید استفاده می شود.

نحوه ساخت تابلو پزشکی:

برای ساخت تابلو های پزشکی از فریم های فلزیی که معمولا از جنس آلومنیوم،استیل و یا ورق گالوانیزه هستند استفاده می شود.در صورتی که جنس فریم ورق گالوانیزه باشد بهتر است برای هرچه زیبا تر شدن تابلو فریم آن را با کمک پیستوله یا کوره رنگ کنیم.

 اگر پروسه رنگ آمیزی به شکل کوره ای انجام شود دوام رنگ تابلو بیشتر است و به راحتی در اثر نور آفتاب یا نم و رطوبت از بین نمی رود و همچنین به طول عمر تابلو هم کمک می کند.

فریم گالوانیزه
فریم گالوانیزه

پلکسی یا وکیوم:

بعد از ساخت فریم تابلو ،نوبت به برش پلکسی کار می رسد که هم می توان از پلکسی سه میل و به شکل تخت استفاده کنیم و هم می توانیم از وکیوم  استفاده کنیم که به کمک دستگاه و قالب های مخصوص به حالتی که حدودا ۲الی ۳ سانتیمتر برجسته می شود .

معمولا نوع وکیوم این کار ظاهری شکیل تر و زیباتری را دارا می باشد.

پلکس یا وکیوم تابلو پزشکی
وکیوم

در مرحله آخر ساخت تابلو ،طراحی مد نظر را که قبلا با کمک کرل دراو  و یا اتوکد انجام دادیم بر روی استکیر وینیل یا شبرنگ چاپ کرده و بر روی پلکسی کار می چسبانیم.

نور پردازی تابلو پزشکی:

برای نور پردازی این نوع تابلو ها بیشتر از لامپ های مهتابی استفاده می شود .امّا گاهاً تابلوسازان از لامپ های SMD و LED هم استفاده می کنند که استفاده از این نوع لامپ ها به علت اینکه باعث داغ شدن تابلو می شوند توصیه نمی شود .

 تعداد لامپ های که در این نوع تابلو استفاده می شوند بسته به سایز تابلو متفاوت است .معمولا برای تابلوی پزشکی با اندازه ۵۰در ۷۰ از دو عدد لامپ مهتابی استفاده می شود.

مقاله دیگر ما در زمینه تابلو سازی را مطالعه بفرمایید:

۰«چلنیوم »یا «چنلیوم »چیست؟و نحوه کاربرد آن چگونه می باشد؟

 

مدیریت گروه تابلو سازی تاج:

بیژن نظری منش

۱۷ دیدگاه دربارهٔ «تابلو پزشکی یا دکتری چیست؟»

  1. بازتاب: تابلو لایت باکس فریم لس

  2. بازتاب: تابلو پلکسی گلاس

  3. بازتاب: تابلوسازی در شهر تهران

  4. بازتاب: نئون فلکسی

  5. بازتاب: تابلو روان

  6. بازتاب: تابلوسازی در سعادت آباد

  7. بازتاب: تابلوسازی در خیابان مطهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا